Kymmenettä Movie Mondayta viedään ja tällä kertaa haasteena on kertoa elokuvamaailmasta, jossa haluaisi elää, ja kenties myös siitä, kuka siinä maailmassa olisi. No, minä kiinnitän yleensä niin paljon huomiota tarinalliseen puoleen, että myönnän suoraan, että joskus visuaalisuus häviää tarinallisen annin alle ja varsinkin hyvää ja kiinnostavaa tarinaa seuratessa toisinaan tulee unohdettua tarkastella sitä ympäristöä. Kyllä minä yleensä kuitenkin kiinnitän huomiota niihin maisemiinkin, mutta että ne tekisivät kunnolla vaikutuksen, tarvitaan jo verrattain paljon. Siitä huolimatta tai kenties juuri siksi tämä oli varsin helppo tapaus ja itse asiassa vaihtoehtojakin oli useampia. Alusta asti kakkosvaihtoehtona minulla oli Avatarin ihmeellinen planeetta, jossa voisin yhtenä na'vina seikkailla upeissa maisemissa. Kuitenkin luulisin, että jossain vaiheessa minua alkaisi nyppiä se new age -meininki ja loppujen lopuksi kadottaisin kykyni erottaa metsän puilta ja siten planeetan hohto häviäisikin mielestäni, vaikka minulla olisikin häntä! Sen sijaan valintani onkin se aivan ensimmäisenä mieleen tullut paikka eli Changeling - Vaihdokas -elokuvan 1920-luvun Los Angeles.

1312297002_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kuten arvostelussanikin sanoin, olen vähän sitä mieltä, että 1920-luvun Los Angelesista on annettu elokuvassa turhan siloiteltu kuva, eikä välttämättä kaikilta osin vastaakaan todellisuutta, mutta silti: Tuonne mä haluan! Keskustan kadut ja talot ovat näennäisen puhtaat ja autojakin on, vaikkakin harvakseltaan, joten melusaaste ei ole aivan mahdoton ja varsinkin yöt luulisi olevan kohtuurauhallisia, vaikka jokunen yötyöläinen silloinkin varmasti liikkeellä olisi, mutta ei mitään nykyajan tapaista vilinää. Ilmeisesti ainakin virkavallan moraalinen puoli oli tuolloin vähän niin tai näin, mutta silti tuntisin oloni hyvin iloiseksi, ehkä suorastaan kotoisaksi, jos pääsisin tuohon kaupunkiin elokuvan tapahtuma-aikaan. Mikään nykyajan suurkaupunki tuskin koskaan voisi saada samanlaista fiilistä aikaan, mitä minä varmaan saisin tuolla vuoden 1928 Los Angelesissa. Niin ja koska vanhat elokuvateatterit ovat salainen intohimoni, niin varmasti tuoltakin löytyisi monia tunnelmallisia ja hulppeita elokuvateattereita/-saleja.

1312303999_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ja ne puvut! Ja ne puvut! Minä olen ihan tyypillinen perusjannu, jolle kelpaa aina t-paita ja farkut/shortsit ja olen tyytyväinen. Silti olen huomannut itsessäni huolestuttavia piirteitä, jotka ovat pistäneet minut huomioimaan nimenomaan 1920-luvun tyylisen vaatetuksen elokuvista. En ole varma, toimiko tämä elokuva ns. herättäjänä asian suhteen, mutta tämä ei ole kuitenkaan ainoa filmaus, jossa olen huomioinut tämän minulle hyvin mieleiseksi muodostuneen pukeutumistyylin. Niin miehet kuin naisetkin pukeutuvat tyylikkäästi ja voisin todellakin kuvitella itselleni sen ajan puvun päälläni, kun tallustan niitä 1920-luvun puhtaita Los Angelesin katuja. Onhan vaatteissa, ainakin miesten, paljon samaa kuin muidenkin vuosikymmenten puvuissa, mutta koska olen ihan ummikko vaatteiden suhteen, niin vaikka erojakin ainakin vähän on, niin en osaa niitä eritellä (ehkä laatu/kangastyyppi tai jokin). Totta kai olisi niitä köyhemminkin pukeutuneita, mutta kuinka paljon niitä sitten näkyi tuohon aikaan suurkaupungeissa, onkin sitten kokonaan toinen asia. Niin ja pidän myös hirveästi Jolien hahmon hatuista ja hiustyylistä. Jos tuon ajan Los Angeles olisi samankaltaisin kampauksin varustettuja naisia pullollaan, niin minähän saattaisin olla onneni kukkuloilla.

Yhdistettynä aikakauteen, kyseiseen kaupunkiin ja sellaisena hienossa puvussa "tavallisen" tyylikkäänä bisnesmiehenä olemiseen, niin minähän tuntisin oloni varmaan hyvinkin mukavaksi. Niin ja eihän siinä ammatissa niin väliä olisi. Yhtä hyvin voisin olla vaikka pilvilinnojen rakentaja, kunhan saisin samanmoisen puvun kuin vaikkapa elokuvan miespääosan esittäjillä, ja kunhan voisin kierrellä ympäri 1928 Los Angelesin katuja. Olisiko kenelläkään lainata aikakonetta?