Alkuperäinen nimi: Roma
Ohjaus: Federico Fellini
Käsikirjoitus: Federico Fellini, Bernardino Zapponi
Pääosissa: Peter Gonzales Falcon, Fiona Florence, Britta Barnes
Valmistusmaa: Italia
Ilmestymisvuosi: 1972
Kesto: 128 min

1308937899_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Roomalla on pitkä ja kunnioitettava historia, mutta se ei elä vain historiansa siivin, vaan sillä on nykyisyytensä. Tullessaan Roomaan turisti saa huristella lentokentältä pitkän tovin harmaita maanteitä pitkin ja päästyään keskustaan hän saa kokea, jos etsii oikeasta paikasta, bordellielämää, amatööri-iltamia, irvokkaita muotinäytöksiä ja miksei vaikka törmätä kuvausryhmiin tai näyttelijöihin. Sillä tätä kaikkea pitää sisällään Fellinin Rooma...

Nyt kun on muut kiireet pois tieltä, niin voikin aloittaa näiden Sodankylässä katsomieni elokuvien arvostelujen rustaamisen. Raakaversiot ja muistiinpanoja tein paperille jo Sodankylässä (en ihan kaikkia raakaversioita kuitenkaan), joten niiden voimin yritetään kirjoittaa lopulliset versiot; ensimmäisten elokuvien arvostelujen raakaversiot poikkeavat aika paljon noista viimeisistä, jotka tekijätietoja ja näyttelijälistoja lukuun ottamatta ovatkin olleet lähes valmiita versioita. Nämä arvostelut tulevat jotakuinkin katsomisjärjestyksessä, mutta joitakin tietoisia poikkeuksiakin tulee olemaan sattuneista syistä. Tämä Fellinin Rooma oli ensimmäinen Sodankylässä katsomani elokuva, joten hyvä vain aloittaa siitä.

En ole hirveästi ehtinyt Federico Fellinin tuotoksia näkemään tätä ennen, sillä olenhan nähnyt niitä vain kaksi. Sodankylässäkin esitetty Ihana elämä kuului siihen parempaan kastiin, kun taas Cabirian yöt oli hivenen heikompi, vaikka ihan kelpo sekin. En siis voi pitää Felliniä minunkaan makuuni mitenkään huonona ohjaajana, joten tätäkin elokuvaa lähdin jossain määrin positiivisin mielin katsomaan. Harmi vain, että Fellinin Rooma ei loppujen lopuksi juuri kolahtanut.

Olen monesti peräänkuuluttanut tarinoiden perään ja jos sellainen tuntuu puuttuvan, niin yleensä lopputuloksena on elokuva, josta itse en saa juuri mitään irti. Niin kävi tämänkin elokuvan kohdalla. Elokuva nimittäin oli aikamoinen sekasikiö toisiinsa löyhästi liittyvistä episodeista, joiden todellinen yhteys toisiinsa on kaikkea muuta kuin selvä. En tiedä, edustaako Fellinin näkemys ainakin joiltakin osin todellisuutta, mutta ainakin epäilys joiltakin oli että näin olisi, mutta missä mittakaavassa, sitä en osaa sanoa. Elokuvassa on kyllä päähenkilö Fellini (Peter Gonzales Falcon), joka tulee yöpymään jossain motellissa ja joka sitten tutustuu Rooman ilta- ja yöelämään ja välillä joutuu muisteloiden keskellekin... tai jotain. Se ei vain toiminut, että tutut hahmot käyskentelivät siellä täällä ikään kuin luoden jotain jatkumoa. Todellisuudessa kuitenkin elokuva on täynnä episodeja, jotka eivät kaikki olleet kovinkaan mielenkiintoisia, mutta jotain helmiäkin löytyi, kuten tämä bordellikohtaus, amatööri-ilta sekä parhaimpana mieleen jäänyt uskonnollisten auktoriteettien muotinäytös. Ongelma suurimman osan episodien kohdalla oli se, että Fellini oli halunnut venyttää kohtaukset äärimmilleen, mikä tahtoi viedä näistä parhaistakin kohtauksista sen terän ja jo valmiiksi tylsät kohtaukset muuttuivat vieläkin tylsemmiksi. Kyllä tästä jonkinasteisen kuvan saa, millainen Rooma on saattanut olla neljäkymmentä vuotta ja vähän aiemminkin toisen maailmansodan pommitusten aikana, mutta ei tämä seikka elokuvasta juurikaan kiinnostavaa tehnyt.

En kykene oikein haukkumaan näyttelijöitä, kun niitä näkyi niin vähän, ettei niistä saanut kunnolla selkoa, mutta eivätpä ne huonojakaan sitten taas olleet. Varsinkin nämä niin sanotut päähenkilöt edustivat täysin turhaa puolta ja heidät olisikin voinut heittää huit hemmettiin elokuvaa häiritsemästä. En nimeä muista, mutta bordellinpitäjässä oli kyllä ehkä vähän sentään sielukkuuttakin mukana.

Pisteitä: 2/5

PS. Tulen tässä seuraavien viikkojen aikana arvostelleeksi muitakin elokuvia (ja tv-sarjoja) kuin Sodankylän "matkamuistoja", joten erotan nämä Sodankylän elokuvat muista pistämällä otsikkoon "Sodankylän satoa" sekä kategorioimalla ne Sodankylää-kategoriaan. Otsikkoon jätän pistämättä tuon "Sodankylän satoa" kuitenkin yksissä tapauksissa: 1001-elokuvien kohdalla, kun niissä otsikot ovat jo valmiiksi pitkiä, mutta Sodankylää-kategorian alta nekin tulevat löytymään.