Alkuperäinen nimi: Baara
Ohjaus: Souleymane Cissé
Käsikirjoitus: Souleymane Cissé
Pääosissa: Omou Diarra, Balla Moussa Keita, Bubukar Keita
Valmistusmaa: Mali
Ilmestymisvuosi: 1980
Kesto: 91 min

1309801757_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Malissa tehtaalla paiskitaan hommia niska limassa ja työntekijöiden oikeuksia poljetaan surutta. Kauppaa käydään yhdessä jos toisessakin asiassa ja joitakin tarvikkeita on aina vain liian vähän. Työntekijöiden ja johtajien näkemykset toimivista työtavoista eroavat valtavasti toisistaan ja johtajien on vaikea hyväksyä uusia ajattelutapoja, mikä johtaa lopulta kahnauksiin. Tällaistako on malilaisen työväenluokan arki?

Koska tämän elokuvan esitysajan jälkeen piti käydä syömässä, niin ajattelin suorittaa sen kaikessa rauhassa ja niinpä valikoinkin tämän elokuvan pitkälti lyhyen kestonsa vuoksi, vaikka yhden Souleymane Cissén elokuvan (Tell Me Who You Are) olin jo ehtinyt festivaaleilla katsoa ja vieläpä saman päivän aikana. Tuo edellinen Cissén elokuva oli suhteellisen ok elokuva (mitä nyt oli hivenen liian pitkä), mutta tästä Work-elokuvasta en saanut sitten yhtään mitään irti.

Elokuva on Cissén visio siitä, millainen olisi malilaisen työväenluokka, joka oli ilmeisesti vasta syntymässä elokuvan tekoaikaan. Ongelma elokuvassa kuitenkin oli siinä, ettei siinä ollut oikeastaan mitään uutta, paitsi tietenkin afrikkalainen näkökulma (ilmeisesti Cissé oli pyrkinyt käsittelemään osittain koko Afrikan mantereen tilannetta, ei ainoastaan Malin).  Mitään kovin ihmeellistä elokuvassa ei tapahtunut, mutta se, mikä tapahtui, oli kuin suoraan historiankirjoista, joissa on käsitelty työväenluokan syntymistä eri puolilla maailmaa. Cissé siis on yrittänyt saada aikaan paikallista elokuvaa, mutta onkin saanut aika yleisen näkemyksen aiheesta ja siten tapahtumat olisi voitu siirtää melkein mihin tahansa muuhunkin maahan, jossa työväenluokka on nousussa. Luulen, että malilaiset ovat saaneet tästä elokuvasta paljon enemmän irti, koska Cissén visio kosketti nimenomaan heitä, mutta tällaiseen paljon nähneeseen ja historiaakin lukeneeseen teollisuusmaan ihmiseen elokuva ei tahtonut oikein vaikutusta tehdä. Kun sitten itse tarinakin oli aikamoinen sillisalaatti, niin ei siitäkään mielenkiintoa oikein saanut. Yksi Sodankylän Elokuvajuhlien helpoimmin unohdettavissa olevia elokuvia.

Näyttelijöissä ei sinänsä valittamista, mutta eipä yksikään tuntunut nousevan kunnolla esiinkään, vaikka puolittaisia keskushenkilöitä jokunen kai olikin. Mukana oli muuten Balla Moussa Keita sekä Ismaila Sarr, jotka olivat myös Cissén myöhemmässä Yeelen-elokuvassa (ei, en tunnistanut heitä itse elokuvasta, mutta Keitan nimen tunnistin kyllä ja Sarr tuli tsekattua siinä siivellä).

Pisteitä: 1/5

Seuraavana arvosteluvuorossa: Robert Mitchum Is Dead